Ram Charan je v oblasti managementu spisovatelem a konzultantem světového jména. Ve svých publikacích se na něj odkazuje i Stephen Covey.
Ve své knize Know How uvádí Ram Charan jedenáct kritérií, jak poznat dobrého business lídra - manažera, který v organizacích typu podnik vede lidi.
- Správný business lídr dosahuje průběžně ambiciózních výsledků.
Hned tady se pozastavím: mnoha podnikům tohle stačí: „Má člověk výsledky? Má! Tak o čem se ještě bavit?”
Business výsledky však nejsou, věřte mi, jediným kritériem business lídra. Jde i o to, jakým způsobem lídr výsledků dosahuje. Při tom však nejde pouze o etiku charakteru lídra.
V následujícím seznamu Ram Charana líčí, JAK člověk, který si zasluhuje být nazýván lídrem, dosahuje své dobré výsledky.
- Nepřetržitě předvádí, že ve srovnání se svými kolegy lépe a rychleji roste, přizpůsobuje se a učí.
- Využívá příležitostí pro větší a náročnější příležitosti a proto rozšiřuje své schopnosti, zvětšuje své kapacity a zlepšuje své úsudky.
- Jeho schopnost business myšlení a schopnost dělat imaginativní skoky mu umožňuje rozvíjet business.
- Je motivován dovést věci na další vyšší úroveň.
- Je neobyčejným pozorovatelem. Úsudky o lidech si dělá z jejich rozhodování, chování a činů spíše než z jejich počátečních reakcí, nebo spoléháním se na instinkty. Umí mentálně detekovat „DNA” člověka.
- K jádru věci se dostává stručně, protože má velmi jasné myšlení. Má odvahu říci svůj názor, i když riskuje, že posluchači na něj budou reagovat nepříznivě.
- Pokládá trefné otázky, které otevírají mysl a podněcují představivost.
- Vnímavě posuzuje své podřízené, má odvahu jim poskytnout otevřenou zpětnou vazbu za účelem jejich rozvoje. Jde po příčinách a důsledcích, jestliže se podřízeným nedaří.
- Zná i smluvně nezachycená kritéria práce svých podřízených. Umí dosáhnout souladu mezi prací a člověkem. Pokud si práce s člověkem nesedí, jedná promptně.
- Nachází v ostatních lidech jejich jedinečný potenciál a talent.
Shrnuji: body 10 a 11 jsou o nacházení talentů. Body 6, 8 a 9 se věnují rozvoji těchto lidí a jejich talentů. Zbytek je zaměřen na seberozvoj lídra: jeho schopností a jeho charakteru.
Nechybí zde náhodou něco?
Ano, správně. Chybí.
Chybí zde sama práce. Nalezení správných lidí a jejich další rozvoj nestačí k tomu, aby se práce udělala. Chybí zde, jak lídr konkrétně zařídí, aby lidé angažovaně a se zaujetím pracovali a vzájemně si při tom pomáhali. Chybí zde motivace a týmová spolupráce.
Doplněk by například mohl vypadat takto:
- Motivuje lidi a účinně jim pomáhá při odstraňování překážek v jejich práci.
- Orientuje lidi na dosažení vynikajících výsledků rychle, účinně a efektivně. Podporuje je v tom.
- Buduje a rozvijí pracovní týmy, v týmech podporuje rozvoj synergické spolupráce.
A vracím se zpět na začátek. Jak tedy poznat dobrého business lídra?
Je nutné měřit dosahované business výsledky, výsledky v oblasti seberozvoje lídra, výsledky v oblasti rozvoje jím vedených lidí a zjišťovat i způsob toho, jak výsledků dosahuje. Tato měření jsou základem pro posouzení toho, zda někdo business lídrem je, nebo není.