Ačkoliv na titulu knihy jsou uvedeni čtyři autoři - Marshal Goldsmith (podle The Wall Street Journal jeden z deseti nejvýznamnějších CEO lidí v oblasti vzdělávání managementu), Cathy L. Greenbergová (sociobioložka, autorita v oblasti leadershipu a lidského chování), Alastrair Robertson (leadership expert a řečník), Maya Hu-Chan (manažerská konzultantka a koučka) - na jejím obsahu se jich podílelo několik set: 18 světových leadership guruů, kteří nastavili rámec a základní pojmy, a poté více než 200 vysoce potenciálních vedoucích ze 120 mezinárodních firem (60% z nich bylo pod čtyřicet) dalo vstupy o tom, co považují či budou považovat v nadcházejících letech za důležité, a co ne. (Pro nás je zajímavé, že se výzkumný tým s vybranými účastníky dostal i do Prahy, kde proběhlo jedno z mnoha jejich odborných fór.)
Výsledkem několikaletého úsilí je tato kniha, která na 350 stranách podrobně probírá každou z 15-ti identifikovaných kompetenčních oblastí moderního manažera, vedoucího pracovníka.
Kniha je excelentně strukturovanou: každá kompetenci věnovaná kapitola obsahuje několikastránkový popis toho, o co v té kompetenci jde, a.
- co při této kompetenci dělat,
- jak to dělat,
- jak tu kompetenci dále používat,
- jaké výsledky lze při jejím osvojení očekávat,
- zdroje k prostudování nebo k dalšímu prohloubení,
- související skutečnosti.
Všechny odborné kapitolu jsou psány skvěle, a přestože staví na poznatcích z konce devadesátých let, lze se v nich mnohé dozvědět a lze se s jejich pomocí mnohému naučit. Výjimku tvoří kapitola 4, která je věnována "novým" ICT technologiím: je z dnešního pohledu beznadějně zastaralou.
Na stranách 328 - 334 je uvedený dotazník, s jehož pomocí se může každý ohodnotit, jak si myslí, že na tom v daných kompetencích je.
Autoři konstatují, že je málo pravděpodobné, že se najde člověk, který "to umí všechno", ale že je to vlastně jedno - v nadcházející budoucnosti nepůjde ani tak o individuální, jako o sdílený týmový leadership.
V budoucnu bude méně "všeznalých" ředitelů, namísto toho bude v exekutivních týmech leadership široce sdíleným.
Kromě sdíleného leadershipu kniha identifikuje i další oblasti, které se vynořují, jako ty, které se nyní zdají žhavé pro budoucnost: globální myšlení, oceňování kulturní odlišnosti, rozvoj technologické zběhlosti a budování partnerských a aliančních vztahů.
Kniha je velmi praktickou a hutnou. Nezdržuje se historií, ani teorií, a to ani definicí leadershipu, který víceméně ztotožňuje s vedoucí (manažerskou) pozicí (takže se ani nezabývá tím, jak vést, když tuto pozici nemáte). Ačkoliv to ztotožňuje, lze to odlišit - většina uvedených kompetenčních položek se netýká řízení, ale vedení sebe a druhých (leadership).
Kniha považuji za skvělou, jednu z nejlepších manažerských knih z přelomu tisíciletí. Stále ještě se velmi dobře hodí pro přípravu nových manažerů, nebo rozvoj těch, kteří se na management zatím nijak formálněji nepřipravovali. Lze jí i doporučit lektorům, trenérům a mentorům, aby si ji prohlédli a případně do své praxe rozvoje manažerů zařadili chybějící položky.
Hodnota obsahu | ![]() |
---|---|
Srozumitelnost textu | ![]() |
Odborná náročnost | ![]() |