Google story - David Vise, Mark Malseed - 2005

Google

Kniha o historii jednoho z nejúspěšnějších podniků světa všech dob. O Google, aneb jak se za pět let dostat z 220.000 na 3.200.000.000$ příjmů.

Myslím, že pro každou firmu je občas užitečné se podívat i na ostatní firmy, špatné i dobré, a učit se z jejich špatných i dobrých zkušeností.

V úvodu autoři slibují, nebo spíše velmi silně naznačují, že se dozvíme o ingrediencích úspěchu, které posunuly Google z ničeho někam.


Dozvíme se to, pokud jsme schopni si to schopni z populárního stylu vyprávění příběhu sami vytáhnout. Není tam tedy žádných „Osm rad pro manažery, jak ...”

Velmi jsem si sliboval, že se dozvím hodně o unikátní firemní kultuře Google. Toto téma bylo v knize zpracováno velmi hluboko pod mým očekáváním. Autoři se omezili pouze na do očí bijící povrchní projevy firemní kultury, na věci, které jsou oblíbeným tématem populárního až skoro bulvárního tisku. Jak to zakladatelé udělali a na jakých zásadách stavěly, tak o tom jsou jenom velmi letmé zmínky.

Pro netechnicky orientované lidi může být přínosná v tom, že se dozvědí něco o indexování a hodnocení webových stránek ve vyhledávačích, principech internetové reklamy i některých nebezpečích, která se ukrývají v jejich zákoutích.

V knize jsou uvedeny i další oblasti, do kterých se Google hodlá pustit. Například biotechnologie, genetika a energie z obnovitelných zdrojů. Není bez zajímavosti, že právě zcela nedávno (27.11.2007) Google oficiálně oznámil svůj záměr razantně vstoupit do třetí v knize zmíněných oblastí. Budoucnost otevírá své dveře ...

Velká část kniha je věnována zákulisním strategiím a jednáním Google s nejen s významnými IT firmami (Microsoft, Aol, Yahoo, AltaVista, ...) ale také s investory, bankami a finančními poradci. Milióny a miliardy dolarů zde poletují jako rozverní motýlci.

Myslím, že tato kniha není návodem k úspěchu, to ne, ale je rozhodně k němu velmi inspirující.

Osobně jsem si z Google story vytáhl následující podmínky, které stály za úspěchem této firmy:

  • mít ve správný čas (to jest zákazníci jsou připraveni používat) správný produkt, o jehož kvalitách je podnik absolutně a neotřesitelně přesvědčen a může to také dokázat (tohle dává neobyčejnou vyjednávací sílu a energii k vytrvání a překonávání obtíží),
  • mít známosti (známého, který vás doporučí někomu, kdo vám na startu dost pomůže. Finančně, nebo klienty, nejlépe obojím),
  • nenechat se zcela okrást (finančních poradců, investorů a bank, kterým jde o krátkodobý zisk a pak-už-je-to-jedno, je, zdá se, velká většina),
  • to, že většina to dělá takhle, ještě neznamená, že já to tedy musím dělat také tak. K tomu musím mít ještě nějaký další a docela pádný důvod,
  • neusnout na vavřínech, ale přikládat neustále do kotle,
  • na významný vrchol se člověk sám těžko dostane (Svého snu však přesto může dosáhnout. Pokud získá lidi, aby vrchol dobývali všichni společně. Pokud se sen jedince stane snem společným).

Jsou to staré známé dobré pravdy.

Jen tak mimochodem chci upozornit, že zatímco první body jsou pro většinu manažerů snadno pochopitelné a realizovatelné, mnohdy nechápou důležitost posledního bodu, nebo jej neumí naplnit. Proto většina firem nikoho ničím zvláštním neuchvacuje. Google ano. Uchvacuje zákazníky, zaměstnance i investory.

Hodně silná kniha (přes 350 stran), vydaná i v českém překladu.

Knihu rozhodně doporučuji všem, kteří se pohybují v IT businessu, a to od recepčních po ředitele. Ostatním lidem asi moc neřekne. Také z hlediska obecného managementu nepřináší v podstatě nic, co by normální manažer už dávno nevěděl.

Ale důvod ke čtení může být i jiný: kniha se čte stejně tak dobře a se stejnými pocity, jako hodně dobrá detektivka.

Hodnota obsahu
Srozumitelnost textu
Odborná náročnost

Přidat komentář

Základní pravidla k psaní příspěvků jsou uvedena zde.

Za účelem lepšího uživatelského komfortu, analýz návštěvnosti a čtenosti článků používá Vedeme.cz soubory cookies, které se uloží do vašeho zařízení.

Ještě nemáte účet uživatele? Vytvořit účet

Přihlásit se