Krize v podnicích i celopodnikové krize byly, jsou a budou. Bude jich víc, budou rychlejší a budou častější. To je jasné. Dnešní celosvětová finanční krize je jen ukázkou toho, co to znamená, že celý svět se stává jedním komplexním organismem.
V zájmu každého podniku je, aby krize prostřednictvím svých manažerů zvládl. Každý manažer se ve vlastním zájmu musí stát mistrem krizí. Takové manažery oslovuje kniha Romana Zuzáka Z podnikových krizí k vítězství.
Najdete v ní opravu dost.
Na zhruba sto šedesáti stránkách probírá autor publikace tato témata:
- Krize podniku
Co je to krize, jaké má fáze, co je příčinou krizí? - Může být krize soušastně příležitostí?
Krizi lze chápat i jako příležitost ke zlepšení. Existují však určité podmínky, bey jejichž přítomnosti krize příležitostí není, je spíše ohrožením. Tyto podmínky autor vymezuje. Jsou to skutečnosti, kterými se zabývá zbytek publikace. - Včasné identifikování krize a její řešení
Jedná se o systémy včasného varování. Nejen však o ně. Autor zdůrazňuje, že spousta manažerů, ačkoliv informace o krizi má, nic nedělá. - Krizový manažer jako vůdce
Krize kladou na manažera poněkud náročnější požadavky, než mírový život. Mobilizace, motivace, kreativita, komunikace, tahounství, týmová spolupráce, to vše nabývá v krizi velké důležitosti. Pro řešení krií je nutný manažerský leadership. - Připravenost na krizi
- Připravenost se týká tvrdých i měkkých faktorů organizace. Od krizových plánů, po antistresovou otužilost ducha i těl lidí.
- Podnikové klima
Některé typy podnikových kultur jsou dobré pro řešení krizí, některé ne. (Je dobré vědět, že podnikovou kulturu nevybudujete přes noc. Léta se na ní pracuje. Pak těžíte z jejích výhod, nebo pláčete nad tím, co jste pro její rozvoj neudělali.) - Příznivost okolí
Vnější podnikové okolí velmi výrazně ovlivňuje proces krizového řízení. Od velmi kladných čísel, do velmi záporných. Autor píše, že proces je to oboustranný: podniky by se měly starat o to, aby okolí bylo příznivé. - Kreativita a krize
Autor publikace poměrně podrobně rozepisuje propojení kreativity a krize. I to, co mají manažeři dělat, aby kreativita, když je zapotřebí, k dispozici byla. V některých firemních kulturách se jí totiž moc nedaří ... - Závěr
Tuto rozsahem poměrně nevelkou, svým obsahem však velmi stimulující knihu hodnotím z hlediska manažerského leadershipu jako rozhodně výbornou. Vřele ji doporučuji všem manažerům. Zkušeným i méně zkušeným, z vrcholu podnikové pyramidy i z běžného provozu. Jsem přesvědčen, že každý tam najde něco, na čem by měl ještě popracovat aby, až krize přijde, a ona přijde, byl připraven ji co nejúspěšněji čelit. A navíc: publikaci lze velmi dobře využít jako zdoj poučení i pro provádění jakýchkoliv změn v podnicích.
Hodnota obsahu | ![]() |
---|---|
Srozumitelnost textu | ![]() |
Odborná náročnost | ![]() |