Staří psi a nové triky - W. Bennis - 1999

Warren Bennis, světoznámý autor, konzultant a prezidentský poradce podává v této knize esenci toho nejlepšího z leadershipu - vedení lidí.

Přestože na záložce knihy stojí: „... předkládá 26 triků - doporučení - jak využít potenciál starších manažerů, aby byli schopni tvořivým způsobem realizovat potřebné změny a stali se z nich kreativní lídři..”, jsem přesvědčen, že její obsah velmi výrazně převyšuje uvedené ploché a chudé vyjádření: není to jenom pro staré psy, nejsou to pouhé triky a doporučení, není to pouze o změnách a konečně to není jenom o kreativitě. Podle mě tato kniha představuje absolutní špičku a esenci toho nejlepšího ze současné praxe podnikového leadershipu - vedení podniků a lidí v nich.

Většina autorů, a obzvláště těch akademických, se snaží vycházet z nějakého strukturálního, často hierarchického modelu leadershipu nebo osobnosti lídra. Warren Bennis ne. Jeho výklad tuto jednoduchou strukturu postrádá, což však neznamená, že je špatný. Je tomu právě naopak: autor se koncentruje na souvislosti a vazby mezi prvky a tím dává vznik jakémusi systémovému síťovému modelu leadershipu, ve kterém vše souvisí se vším.

I to je důvod, proč se kniha nečte snadno: čtenář musí uvedené vztahy izolovat a vědět, o čem autor píše, jinak z této knihy nevytěží to, co by vytěžit mohl a měl.

To, že je kniha navenek rozdělena do 26 oddílů (triků), je čistě vnější a povrchní dojem: dost často se totiž stane, že pod daným nadpisem naleznete něco jiného, než jste očekávali. A teprve z vnitřních souvislostí zpětně vyplyne i to, proč autor trik nazval tak, jak jej nazval.

Navíc je kniha psána velmi hutným stylem; obvyklá a oblíbená vata mnoha autorů zde prakticky absentuje: dovedu si velmi snadno představit, jak udělat z každé jednotlivé stránky několikahodinovou přednášku.

Ačkoliv je kniha určena pro „staré psy” - starší manažery, kteří jsou hlavními nositeli používání osvědčených principů a technik minulé doby, technik, které vzhledem k diametrálně odlišnému stavu společnosti i trhu jsou podivuhodně neúčinné až škodlivé, na své si v této knize jistě přijdou i „mladí psi ”. Za předpokladu, že o vedení lidí, týmů a organizací něco, a to raději hodně, vědí. Kniha totiž rozhodně není určena pro začátečníky. Informací mezi řádky a souvislostí, je zkrátky příliš mnoho. Začátečník se v knize, podle mě, spíše ztratí.

Tuto rozsahem nevelkou a obsahem gigantickou knihu Warrena Bennise osobně hodnotím jako tu nejlepší praktickou knihu o podnikovém leadershipu, kterou jsem kdy četl. Vřele ji doporučuji zkušeným manažerům a poněkud méně těm začínajícím.

Hodnota obsahu
Srozumitelnost textu
Odborná náročnost