Jak dostat od života to co chceme - Katarína Zacharová - 2012

Jakmile jsem si přečetl titul, hned mi v hlavě vyskočila kniha s velmi podobným názvem "Get the Life You Want" od Richarda Bandlera. Dokonce i podtitul české knihy "30 inspirujících myšlenek o tom, jak se osvobodit od vlastních omezení a tvořit život podle vlastních představ" napovídá, že obě knihy jsou účelově totožné. Ostatně v kategorii "jak žít život, který chci" se nacházejí celé tuny publikací. Sám jich mám doma stovky a Vy možná ještě více. Otázkou tedy je, proč se do knihy Kataríny Zacharové vůbec pustit.

Může tam být něco, co již nebylo milionkrát probráno někde jinde? Může tam být něco, co nás, lidi internetového věku, opravdu inspiruje, poučí, naučí?

Takže mi nezbylo, než si knihu otevřít a od A až do Z přečíst.

Jak dostat od života to co chceme

To první, čeho jsem si všiml je, že kniha hřeje na duši. Sice nechápu, jak to autorka dělá, ale ten pocit tepla a měkkých pohlazení byl velmi intenzivní. Mám pocit, že tohle se mi stávalo někdy v předškolním věku, když mi babička vyprávěla takové ty staré pohádky a milé příběhy. Lidé, kteří čtou poezii, asi ví lépe než já, o čem tady mluvím. Takže? Takže tuto knihu lze číst i prostě jenom pro potěchu. Skvělé!

Za druhé jsme si povšiml, že autorka se mnou prostřednictvím stránek komunikuje spíše jakou se ženou. Ne, že by to vyjadřovala přímo, to ne, kniha je určena opravdu všem, ale ten souzvuk je určitě lepší, pokud se mi muži při jejím čtení alespoň lehce rozhňahňáme, jaksi změkčíme. Ženy však z ní vymáčknou, to jsem si jist, v průměru o dost víc, než standardizovaný mládenec, chlap či děd.

Za třetí, a teď adresuji svoji značnou zvídavost, v knize nenajdete vysvětlení "proč tomu tak je". Já osobně taková vysvětlení potřebuji, ale ne každý to tak má udělané. Proto jsem musel v hlavě často odskakovat jinam, abych si potvrdil, že to či ono tvrzení má jakýsi vědecký základ. Konstatuji, že jsem našel poměrně málo bodů, které jsem si zaškrtl, jako "otevřené otázky". Takže pro skeptiky a pochybovače: do této knihy se klidně můžete pustit, úraz intelektu v zásadě nehrozí.

Samozřejmě, že tu a tam se vyskytnou některá tvrzení, jako například "Každá změna vede k lepšímu", která jsou očividně v rozporu s empirickou skutečností, samozřejmě, že zde nalezneme některé pojmy, jako například "emoce", nebo "intuice", které nejsou objasňovány v souladu s jejich standardním vědeckým pojetím či encyklopedickou definicí. Který z lidí to občas neudělá? Znovu však opakuji, že v knize uvedené nestandardní lze mentálně přežít podstatně lépe, než některá tvrzení i vysoce vážených ekonomů, byznys či politických "lídrů".

Co mi však vadí je skutečnost, že autorka vůbec neuvádí, jak k těm věcem přišla (kromě děkovačky svým přátelům a známým). Měla by. Co kdyby se nějaký čtenář chtěl o nějakém zmiňovaném tématu dozvědět více? Například jsem v její knize nalezl docela silné stopy filozofie buddhismu přikořeněného špetkou hinduismu (možná tam naleznete další; nevím, nejsem filozof ani komparativní religionista). Takže bych čekal, že mi autorka doporučí, co dál, nebo jak hlouběji.

Oněch 30 myšlenek, které jsou obsaženy v knize, jsou rozděleny do sedmi oblastí:

• Láska
  • Vztahy
  • Tělo a zdraví
  • Práce a kariéra
  • Spiritualita
  • Život

Jako nejslaběji zpracovanou část spatřuji "Tělo a zdraví", zatímco v "Lásce" si myslím, že tam je autorka opravdu mimořádně silná. To tělo je slabší podle mě nejspíš proto, že jej pojímá autorka spíše jenom jako "prostředek" (jakýsi nosič mysli a duše), a nikoliv jak je vnímá kognitivní věda (a já také) (viz například G. Lakoff, M. Johnson: Philosophy in the Flesh): jako naši esenci, bez které žádná mysl není. Obávám se, že s postojem "menší důležitosti" je těžké dosáhnout upřímného opravdu vřelého vztahu a souladu s tělem.

Osobně velmi oceňuji, že ve svých doporučeních "jak na to" zastává autorka humanistický psychologický přístup jako například empatii, soucítění, lásku, pochopení, akceptaci, autentičnost, namísto sebe nebo jiné znásilňujících silových řešení která, jak se ukazuje, vedou k degradaci sebe, společnosti a vůbec lidství. Takže zde neobjevíte slovo konkurence, ale objevíte lásku. Neobjevíte vítězství (nad sebou, nebo druhými), ale záření. Atd., atd., atd.

Takovou láskou ke všemu je kniha prostě prošpikovaná a je čemu se učit. Láskyplnému vztahu k sobě, ke svým částem (psychickým i fyzickým), ke svým vnějším projevům, k druhým lidem a jejich odlišnostem, k dalším živým tvorům a vůbec k životu jako takovému ve všech jeho projevech. Jsem názoru, a je to podložené důkazy, že až příliš mnoho omezení, traumat, stresů, nedorozumění vyvěrá z toho, že nemilujeme život, ale mrtvé (věci, ideologie, ...). Ano, z této knihy je čemu se učit.

V knize se nachází celá řada velmi praktických konkrétních cvičení "jak na to". Názvy cvičení uvádím zkráceně:

• Práce se strachem
  • Dosahování cílů
  • Síla lásky
  • Správný partner (jak jej dostat do svého života)
  • Práce s tělem
  • Osobní poslání
  • Kreativita a objevení svých talentů
  • Meditace

Obsah uvedených cvičení, i když s každým se dá popsat celá kniha (a takové knihy opravdu existují), vnímám jako velmi dobrý. Pro ty, kteří by se v tom chtěli dále zdokonalovat, však absentuje, už jsem o tom psal, další doporučení či odkazy na zdroje.

Pojďme si to shrnout.

Ač je kniha poměrně útlá, má pouhých 108 stran, je přímo nabitá láskou a inspirujícími myšlenkami jak vést kvalitnější život. A to buď překonáváním stávajících omezení, nebo vytyčováním nových směrů a dosahování milníků na této cestě. Nepatří mezi akademické tituly, spíše patří do přihrádek literatura moudrosti, rozvoj lidského potenciálu, rozvoj člověka a společného lidství.

Takže na úvodní otázky "Může tam být něco, co již nebylo milionkrát probráno někde jinde? Může tam být něco, co nás, lidi internetového věku, opravdu inspiruje, poučí, naučí?" odpovídám jednoznačně ANO.

Knihu doporučuji těm, kteří cítí, že mají nějaká omezení nebo těm, kteří se sebou chtějí zacházet slušně a ekologicky, nebo těm, kteří předchozí již umí a dělají a chtějí to rozšířit i na druhé a pak ještě dál na celou živou přírodu a zároveň ještě moc neznají a neumí, jak na to. Pokud bude většina lidí, nebo alespoň jakési pomyslné těžiště lidské společnosti dostatečně dobře dělat, myslet a cítit to, co tato kniha doporučuje, bude život na Zemi ještě lepším. Těším se na to.

Pokud máte zájem se dozvědět více, tak jděte na stránky autorky . Tam si ostatně také můžete knihu rovnou koupit. Kniha právě nově vychází i v českém jazyce.

Hodnota obsahu 4