Důvěra - Stephen M.R.Covey - 2006

Kniha o důvěře, která, podle slov autora Stephena M.R.Coveye, syna známého Stephena R.Coveye (7 návyků), je jedinou věcí, která dokáže změnit vše.

Důvěra je bezesporu nutným předpokladem vedení - bez důvěry nelze vést. Autor knihy vzal tento nutný element vedení a velmi detailně jej na 340 stránkách textu rozebral ze všech možných úhlů pohledů.

V knize se dozvíme, co to důvěra vlastně je, jaké jsou její složky. Dozvíme se také jaké důsledky má důvěra, a jaké nedůvěra. Co k důvěře vede a co nedůvěru způsobuje. Převážnou část knihy představují doporučení, jak důvěru vytvářet.

Všude se řeší problémy v organizacích, v rodinách, ve vztazích firem k jejich zákazníkům atak dále, a tak dále. V mnoha případech však tato řešení nepřinášejí trvalý efekt. Pokud se to náhodou stává i ve vaší organizaci nebo rodině, doporučuji se nechat inspirovat knihou „Důvěra: jediná věc, která dokáže změnit vše”. Autor ukazuje, že se často, přečasto řeší ne příčiny problémů - nízký stav důvěry, ale symptomy problémů - neochota, malá rychlost, vysoké náklady, atd., atd.

Musím přiznat, že s vnitřní strukturou některých probíraných pojmů jsem měl trochu problémy - struktura vnímání pana Coveye mladšího je přeci jenom jiná, než moje. Ne špatná, ale jiná. Možná, že se to stane i Vám. Nenechte se tím zmást a pokračujte. Až uvidíte celý obrázek a provedete si příslušný překlad do vašeho vlastního způsobu vnímání reality, patrně zjistíte totéž co já: jde o knihu výjimečnou svým hlubokým vhledem a komplexním přístupem k problematice důvěry. Svět je po jejím přečtení jaksi barvitější, bohatší a propojenější.

Knihou si asi s oblibou nebudou listovat ti, kteří staví na moci a strachu, manipulaci, diktatuře, totalitě, terorismu a byrokracii. Neříkám to náhodou. Podle znaků těchto systémů, které pan Covey uvádí v závěru své knihy, vše nasvědčuje tomu, že naše společnost, a je jedno, zda americká, nebo česká, trpí - od hlavy počínaje - mnohými závažnými neduhy. Tak mnohými, že jsem, upřímně řečeno, zděšen. O dost více zděšen, než před přečtením knihy. Autor knihy, v duchu nejlepších humanistických tradic, jako léčebný prostředek doporučuje budování důvěry.

Knihu sice může číst úplně každý, není obtížná, ale asi nejvíce přinese těm, kteří se profesionálně zabývají měkkými aspekty mezilidských vztahů a organizací, a kterým záleží nejen na výsledcích, ale i následcích, které s sebou nesou různé způsoby jejich dosahování. Určitě by si jí měli přečíst zodpovědní manažeři a rodiče.

Shrnuto, sečteno, podtrženo: nevím, komu bych knihu nedoporučil.

Kniha vyšla v českém překladu v nakladatelství Management Press v roce 2008.

Hodnota obsahu