Důvěra při vedení lidí - praktické rady

Důvěra při vedení lidí - praktické rady

K poněkud obecnému úvodu a vysvětlení teorie pěstování důvěry při vedení lidí, předkládám nyní praktické rady „jak na to”. Domnívám se, že pro trvale udržitelné vedení lidí, týmů a organizaci jsou naprosto nezbytné. Praktických rad pro vytváření a rozvoj důvěry je poměrně hodně. Jsou však spíše heslovité: s krátkým objasněním problému a důsledky jejich neplnění. Přesto doufám, že vás inspirují pro vaši vlastní praxi.

1. Věřte svým lidem a oni pak mohou věřit sobě i vám

Mnoho manažerů, rodičů, příbuzných a přátel se dožaduje důvěry, ale sami ji nedávají. Tak to ale nefunguje. Druhá strana to vycítí a emocionálně se odtáhne.

A vy, myslíte si, že věříte svým lidem? Zkuste si upřímně odpovědět na následující otázky:

  • Kolikrát v uplynulém týdnu jste dali svým lidem svoji důvěru najevo? A kolikrát svoji nedůvěru?
  • Kolikrát v uplynulém týdnu jste respektovali jejich úsudek a rozhodnutí? A kolikrát ne?
  • Kolik z toho, co delegovat můžete, také máte v plánu v následujících šesti měsících delegovat? A jste rozhodnuti delegovat i i právo rozhodnutí, nebo jenom výkon rozhodnutí vašich?

Sami poznáte, jak jste na tom.

Pokud jste od přírody spíše nedůvěřiví, je čas, abyste s tím něco začali dělat. Bez toho, že byste lidem prakticky dokázali, že jim důvěřujete, nemůžete obecně očekávat, že si budou sami sobě plně věřit, nebo že vám oni budou nedůvěru oplácet důvěrou. Vedení lidí bez toho, že byste jim věřili, opravdu nejde.

Z počátku dává „věření lidem” trochu práce. Důvěra má i svoji racionální část, která vám do hlavy šeptá: „Proč právě tomuhle člověku bych měl, nebo měla, věřit?”

Tady hodně pomůže, pokud si do svých přesvědčení dáte ještě jedno:

Každý člověk je v něčem lepší, než my.

A vaším úkolem vedoucího, je to odhalit (a najít se to dá vždycky), využít to, rozvíjet to. Poznejte své lidi lépe a nebudete mít, doufám, s důvěrou problémy!

S emocionální stránkou důvěřování svým lidem je to již trochu jiné. Je to hodně o jejich charakteru. Vy, jako vedoucí, byste se na rozvoji a kultivaci svého i jejich charakteru měli podílet. A když toho dosáhnete, budete jim důvěřovat.

2. Zamlčovat lidem informace je jako vyslovení nedůvěry

Zamlčování informací, které by lidé měli vědět, je jako vyslovení nedůvěry (viz rada 1). A navíc, bez informací se nedá dost dobře fungovat. A vy přeci chcete, aby vaši lidé efektivně dosahovali výkonu. Nebo ne?

Odhad toho, které informace jsou zbytečné a které ne, je věcí trochu přemyšlení, trochu praxe a také schopnosti vcítit se do pozice druhého. Je dobré si klást z pozice druhého otázku: „Co potřebuji vědět?” A vůbec ještě lepší je se druhého rovnou zeptat.

3. Nepodvádějte nikoho: zaměstnance, zákazníky, dodavatele, nadřízené, rodinu, ...

Někteří lidé se na pracovišti chlubí svými úspěchy, jak se jim podařilo obelstít zákazníka, nebo dodavatele. A kolik na tom vydělali.

To je výborné.

Neuvědomují si však, kolik důvěry ve svoji osobu tímto ziskem ztratili. Copak je možné důvěřovat tomu, kdo podvádí jiné a ještě se tím chlubí?

Stává se i, že na pracovišti se vedoucí snaží být vzorem čestnosti, zatímco v soukromém životě podvádí svoji rodinu. Výsledek je velmi rozpačitý: lidé opravdu nevědí, zda je to podvodník, nebo ne, je pro ně nečitelný a tudíž nedůvěryhodný.

Z dlouhodobého pohledu je každý podvod prohrou. Pro vedení lidí nejsou podvodníci, pokud se nezmění, vhodní.

Někdy si to podvodníci uvědomí a o svých činech mlčí. Tím nic nespraví, protože lidé posuzují i jednotu slov a činů.

4. Jednota slov a činů

Tohle je na vedoucí pozici opravdu hodně těžké. Jako vedoucí jste totiž vzorem - ať se vám to libí, nebo ne - pro ostatní lidi. Pokud chcete, aby fungovali tak, jak chcete, musíte jim ten žádoucí vzor poskytnout. Tak, že se chováte v souladu s tím co říkáte.

A neříkáte toho zrovna málo! Komunikujete vize, cíle, strategie, komunikujte žádoucí hodnoty a kritéria, sdělujete žádoucí chování. Je toho opravdu hodně.

Existuje jediný člověk na světě, který se tím vším opravdu musí řídit. Vy.

5. Jasně komunikujte svoji vizi, hodnoty, kritéria a přesvědčení

Proč musíte komunikovat vize, hodnoty, kritéria a přesvědčení? Je to zejména z toho důvodu, že tyto věci vytvářejí rámec pro chování vedených lidí. Druhý důvod je ten, že komunikace toho, o co vám jde, z vás činí transparentnější osobu, to jest osobu důvěryhodnější.

6. Změny přinášejí rizika. Neste odpovědnost za svá rozhodnutí

Vedení lidí, jak víme, je zejména o změnách. Nikdo, ani vy, dopředu přesně neví, jak změny dopadnou, co přinesou. Ten, kdo vyzývá lidi ke změně jste právě Vy, jejich vedoucí. Lidé se k vaší představě připojují. Pokud tedy věří v uskutečnitelnost a dostatečnou hodnotu cíle, pokud věří ve své i vaše schopnosti. Tím, že se k vám připojí, vám dávají důvěru. Důvěru i v to, že pokud to nedopadne tak, jak říkáte, že za to ponesete svůj díl odpovědnosti. Koneckonců, kdo jiný?

7. Berte na sebe selhání, rozdávejte vítězství

Stává se, že ne každá změna se povede. A právě to je vynikající příležitost posílit svoji důvěryhodnost tím, že nezdar vezmete na sebe. Lidé to ocení, zapamatují si to a příště s vámi do toho půjdou ještě ochotněji. Protože nyní ví, že případné selhání nebude na nich, ale na vás. Z toho důvodu jsou neúspěchy dobré.

U úspěchů je tomu trochu jinak: ne vy, ale lidé, které vedete, jej dosáhli. Vy jste jim pouze naznačili cestu.

Pokud to takto nebudete komunikovat, a pokud se podle toho nebudete chovat, lidé vám věřit nebudou. Tečka.

Přidat komentář

Základní pravidla k psaní příspěvků jsou uvedena zde.

Za účelem lepšího uživatelského komfortu, analýz návštěvnosti a čtenosti článků používá Vedeme.cz soubory cookies, které se uloží do vašeho zařízení.

Ještě nemáte účet uživatele? Vytvořit účet

Přihlásit se