Ptejte se sebe: komu jsem dnes udělal radost?

Pokud nastal den, ve kterém jste nikomu neudělali radost, žili jste ten den zbytečně:

  • Možná, že jste něco dělali. Ale za co stojí činnost, když z ní nejsou výsledky?
  • Možná, že jste i něco udělali. Ale za co stojí výsledky, když z nich nemá nikdo radost?

Neprodukuje-li člověk radost, pak pouze existuje. Stejně tak, jako existuje balvan u cesty.

Tento užitečný postoj - ať ani jeden den nepřijde nazmar - a jeho denní praktické naplňování, má mimořádně příznivé účinky na celou řadu skutečností. Mimo jiné i na motivaci pracovníků.

Není až tak velikým tajemstvím, že lidské chování je ve velké míře určováno dvěma základními silami: člověk se vyhýbá strastem a usiluje o dobré pocity.

Klasický, na řízení orientovaný manažer se o to čerta stará. Protože předvídá a plánuje, organizuje a koordinuje, dohlíží a kontroluje, vyhodnocuje. Znáte to.

Pokud však lidé nebudou mít z toho, co dělají, jak to dělají a jakých výsledků dosahují dobré pocity, nelze očekávat, že by se kvůli práci a jejím výsledkům nějak přetrhli. To znamená, že budou maximálně neutrálních, ani dobrých, ani špatných, výkonů. To není nic, o co by měl manažer, který se chce alespoň vnitřně nazývat lídrem, stát.

Stojí-li manažer o lepší, než jen průměrné výsledky, pak se musí postarat o to, aby lidé měli z toho, co dělají, jak to dělají a jakých výsledků dosahují radost. Udělá to tak, že každý den někomu udělá radost.

Jak se dělá někomu radost?

Stačí se na to soustředit a mohu Vám garantovat, že řešení přijde samo. Jde to udělat prakticky při každé příležitosti i v každé oblasti.

Mé preferované a doporučené oblasti znáte:

  • Udělat něco pro to, aby pro dosahování mimořádných výsledků bylo ještě lepší prostředí.
  • Někomu pomoci být ještě lepším (v tom, v čem lepší být chce).
  • Překročit očekávání.

To jsou tři základní body, ze kterých má každý, kterého se to týká, radost. Nemůžete se splést.

Nemůžete se ;splést ani při další, velmi významné činnosti:

  • Snažte se lidi přistihnout při překročení očekávání. Bez otálení uveďte pozitivní rozdíl mezi tím, co bylo očekáváno a tím, co bylo lépe. Viditelně, slyšitelně a citelně jim dejte najevo svoji upřímnou radost. Dělejte to denně, všude a při každé příležitosti.

Manažeři se většinou koncentrují na vyhledávání negativních odchylek a jejich uvedení do žádoucího stavu. Jinak řečeno snaží se lidi přistihnout při tom, co dělají špatně.

Teorie pozitivního posilování (viz. Burhuss Skinner), netvrdí, že to dělat nemohou, tvrdí však, že motivace lidí k další činnosti v žádoucím směru se dosahuje jinak.

Krásný příklad, jak to funguje, je uveden v knize Minutový manažer. Neodolám a zkráceně jej interpretuji.

Když se batole učí chodit, není to s jeho chůzí žádný zázrak. Udělá krok a svalí se. Co udělá rodič? Rozplývá se nadšením a povzbuzuje. Ještě jsem neviděl rodiče, který by zbrunátněl rozčilením a začal potomkovi vysvětlovat, jak bylo všechno úplně špatně a popřípadě nasadil sankce.

Odpovědní rodiče mají v tomto ohledu zdravý instinkt. Manažerům jej nahrazují moudra, která platily v amerických dolech a ocelárnách na přelomu devatenáctého a dvacátého století, kdy a kde se profesionální management rodil. A tato moudra velí: hrrrrrrrr na chyby!

Chci zdůraznit, že dělání radosti by se mělo stát běžnou každodenní manažerskou činností. Například než dokončíte kolečko - přistihnout každého při dobré práci - nějakou dobu to zabere. To znamená, že na daného pracovníka se dostane tak jednou za dva týdny až měsíc. A to není až tak moc. Přestože vy se tím bavíte denně a hodně.
 

Když jsem se rozhodl, že si tento užitečný návyk osvojím, dal jsem si doma na stůl kartičku: „Komu jsem dnes udělal radost?” A po cestě do práce jsem přemýšlel, jak to udělám. Denně. A před spaním jsem dělal vyhodnocení svého denního manažerského výkonu. Pokud jsem ten den nikomu neudělal radost, byla manažerská nula. Patřím k lidem, který nula hodně vadí. Takže mi osvojení návyku ani tak moc netrvalo.

Pravděpodobně máte jiné postupy, jak si z nějaké činnosti vytváříte návyk. Měli byste je mít. Měli byste znát, co na Vás funguje a co ne. Doporučuji, abyste váš oblíbený postup bezodkladně použili na činnost dělání radosti. Uvidíte, že ucítíte rozdíl. Rozdíl v tom, co lidé dělají, jak to dělají a jakých výsledků dosahují. (A pokud jste za tyto výsledky i placeni, doporučuji, abyste se připravili na finanční tsunami.)

Přidat komentář

Základní pravidla k psaní příspěvků jsou uvedena zde.

Za účelem lepšího uživatelského komfortu, analýz návštěvnosti a čtenosti článků používá Vedeme.cz soubory cookies, které se uloží do vašeho zařízení.

Ještě nemáte účet uživatele? Vytvořit účet

Přihlásit se