Reality show

Dnes Vám pustím jedno video z reálného života, na kterém si ukážeme několik věcí z leadershipu - vedení lidí.

Prosím pusťte si video, stačí jenom první část, a poslouchejte, jak jednotliví pracovníci hovoří o své práci. Zkuste zachytit zejména slova a slovní spojení muset, příkaz, problém a podobná. Všimněte si také toho, jak pracovníci hovoří o svých zákaznících.

Pak si k tomu něco řekneme.

Tak co? Ještě dobré?

Pokud chcete, můžete si pustit i další část. Je stejná.

Video je dostupné též na této adrese České televize.

Určitě jste si všimli, jak je řeč pracovníků, když hovoří o sobě, své práci a svém okolí přímo prošpikována jazykem nutnosti, nemožnosti, bezmocnosti, bezúčelnosti a stresu (stres - neschopnost vypořádat se změnami v okolí, nebo s jeho příliš velkým tlakem): bát se, být na řadě, šikana, nesmysl, napadání, nucení, musí, nemůže, nepřijatelné, problém, neexistuje, neustále, špatně, předělat, nesmysly, kontrola, výpověď, bránit se, nepohodlný člověk, provinit se, zbavit se, manipulace, tlak, nedá se, nelze, být vyřízený, vytočenost, naštvání, psychický teror, strašně rychle, tlačit, příkaz, poslouchat, zamést s někým, pláč.

Co myslíte, dá se s takovými lidmi dosáhnout "olympijských" výkonů?

Ani náhodou!.

A manažeři jistě vnímají jak jsou lidé neschopní podávat excelentní výkony, a dělají něco, aby to změnili. A pochopitelně, že dělají to, co umí. Zdá se, že umí tlačit, kontrolovat, přikazovat, zametat s lidmi a vyhazovat je. A tak v podstatě dosahují toho, že se lidé cítí být ještě více tlačeni, více nuceni a jsou ještě lépe vystresováni.

Slova jako je uznání, ocenění, povzbuzování, pomoc, podpora, tvoření, možnosti, zkusit něco nového, zábava, sounáležitost a smysluplnost jakoby tito pracovníci vůbec neznali.

Konstatuji, že o žádném leadershipu, tedy o vedení lidí, a to ani v náznacích, zde nemůže být ani řeči. Jedná se jen a pouze o jejich řízení.

Doufám, že jste si také všimli, jak pracovníci hovoří o zákaznících. Zákazník je jimi vnímán spíše jako nepřítel, kterému je třeba se podřídit. Cituji: zákazník chce, dožaduje se, dělá problémy, odmítá čekat.

Ani slovo o tom, že je zákazník milým návštěvníkem, kterému pracovníkům těší udělat radost.

Konstatuji, že o žádné "orientaci na zákazníka", kterou management jistě chce, nemůže být s takovým postojem ani řeči.

Orientace na zákazníka, udělat zákazníkovi radost, může přijít až po tom, kdy nebudou pracovníci ve stresu. Nelze prostě dosáhnout orientace na klienta, pokud je poskytovatel ve stresu. To je normální biologická zákonitost. Zkuste třeba dosáhnout milého a přívětivého manžela (manželky, partnera) tak, že mu pověsíte na krk odjištěný granát se slovy: "Když nebudeš dělat co se mi líbí, tak to spustím". Pracovníci v uvedených firmách jsou na tom podobně: nevědí s jistotou kdy a za co budou eliminováni.

Je škoda, že Česká televize se neprojevila profesionálněji a nedala prostor pro vyjádření se managementu. Jednostranný pohled je většinou trochu zavádějící. Takže teď, neznaje pohledu manažerů, budu trochu spekulovat.

Možná, že manažerům o orientaci na zákazníka ani nejde. Možná, že mu jde převážně o orientaci na finanční výsledky. Manažeři by chtěli být milými, ale nemohou, protože jsou nuceni se podřídit nadřízenému, vlastníkům, nebo zákonitostem trhu.

Chtěli by? Nemohou? Jsou nuceni?

Tak tohle přesně jsou nářky obětí, nikoliv postoje lídrů.

Ne, to co na videu je, není manifestací organizačního leadershipu ani v nejmenším.

Je však také možné, že management prošel speciálním výběrovým sítem, skrz které se dostali společensky nebezpeční psychopati, kterým jde o výsledek bez ohledu na to, kdo při jeho dosahování bude trpět.

A to také není leadership.

Jak říkám, o managementu uvedených organizací jsou to z mé strany jenom spekulace. Opravdu neví, zda jsou to jenom lidé, kteří neumí vést ani sebe, natož i druhé, nebo speciálně vybraní šílenci. Prosím tímto ČT aby reportáž dodělala.

Pro některé lidi může být dané video důkazem, že se management obejde bez leadershipu: přes absenci leadershipu může organizace dosahovat dobrých výsledků.

Samozřejmě, že ano (i koncentráky dosahovaly dobrých výsledků). Důležité je zde slovo dobrých. Jenom dobrých. Považte však sami, co absencí leadershipu uvedené organizace ztrácejí. Jak skvělé by tyto organizace mohly být, jak skvělé by to mohlo být místo pro lidi, jakých úžasných výsledků by mohly dosahovat, a jakou ohromnou radost by mohly šířit na všechny strany.

Takové organizace již existují. Věřím tomu, že jich bude stále více. Lidstvo si totiž z dlouhodobého hlediska nemůže dovolit organizace, které jej jako zákeřná choroba rozežírají a ničí.


Komentáře   

 
-1 # ANO!
PetrKazda 2011-12-12 17:38
Máte naprostou pravdu. Ti lidé, převážně ženy, v reportáži nepůsobí jako vyrovnané a silné osobnosti, ale jako někdo, kdo prošel výslechem u STB. Jsou to rozklepané trosky, které mluví třesoucím se hlasem a neustále kolísají na hraně pláče. Toto je prostě otřesné! Chápu, že reportáž byla udělána tak, aby šokovala a že ne vždy je to tak hrozné, ale vypovídací hodnotu to má.
Management obchodních řetězců je zcela evidentně plný psychopatů, případně ničeho se neštítících neschopných "řitních alpinistů", které hezky odhalil D-FENS. Máte před sebou ještě hodně práce, Martine...otázk ou zůstává, zda se zde leader opravdu má šanci prosadit, nebo bude zašlapán nevědoucí většinou.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
+2 # Otázka jak to dopadne?
Martin Hájek 2011-12-12 21:11
Nevím, jak to dopadne. Věřím tomu, že to dopadne dobře. Stejně, jako tomu v minulosti věřilo mnoho již dnes vyhynulých druhů.
Na rozdíl od nich však máme, my lidé, možnost s tím něco uvědoměle a promyšleně dělat. Jsme si vědomi důsledků svých činů. Nebo že by ne?
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # Billa
Peťan 2011-12-21 19:21
Kámoš dělal měsíc v Bille a zkušenost podobná. Takže něco na tom určitě bude.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # *Albert*
Sisi 2011-12-22 09:52
Souhlasím i nesouhlasím.. Mám cca 4letou zkušenost v Albertu, fakt je že (jak zaznělo na videu) když přijede před obchod černý auto s vyšším vedením,všichni se klepeme,co bude špatně,ale že by se kvůli tomu vyhazovalo,to zase ne. Samozřejmě - nadřízení tlačí na podřízené,aby odvedli co nejlepší práci,ale umí je i motivovat. S těmi hodinami navíc zdarma je to pravda pouze u vedoucích, nás obyčenejné prodavače nechají v klidu odejít na čas domů :-) Že po prvním vytýkacím dopise následuje rychle druhý a třetí taky není úplně pravda. Několik mých kolegů má už několik let pořád ten první :-) Holt je to asi o tom, kdo je v tom jakým obchodě na nejvyšším postu.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Přidat komentář

Základní pravidla k psaní příspěvků jsou uvedena zde.

Za účelem lepšího uživatelského komfortu, analýz návštěvnosti a čtenosti článků používá Vedeme.cz soubory cookies, které se uloží do vašeho zařízení.

Ještě nemáte účet uživatele? Vytvořit účet

Přihlásit se