Leadership selhal

Tu a tam se objeví tvrzení, že leadership selhal, že nefunguje, nebo že se neosvědčil.

Jaký leadership, kde, kdy a v čem a jak přesně selhal, toť otázky, bez jejichž odpovědí se uvedené tvrzení dostává úroveň myšlení mého malého vnoučka, který při řešení problémů, které jako každý z nás má, volá „Dědo, dědo, ono to nefunguje!”

Leadership je jazykový konstrukt, slovo, které popisuje věc, která objektivně neexistuje. Leadership nemůže fungovat, ani nefungovat. Jediné, kde se dá hovořit o nějakých metrikách, jsou výsledky.

Pokud lídři nedosahují výsledků, kterých by jako lídři dosahovat mohli a měli, mají asi o modelu leadershipu a o jeho nástrojích a technikách představy, které při konfrontaci s realitou prostě nefungují.

Abych celý ten uzel poněkud rozmotal, pojďme do detailů.

Na začátku toho všeho je reálný svět.

model - techniky - metodikaNa základě vnímání reálného světa si vytváříme naši subjektivní zkušenost, naši mapa světa. Ta zpětně ovlivňuje to, co vnímáme a na co upíráme svoji pozornost, nebo co naopak ignorujeme. Někdo má rád holky, jiný vdolky.

Pochopitelně, že naše mapa světa není ovlivněna jenom tím, co nám zvenku do hlavy přiteče, ale také našimi genetickými předpoklady. Někdo vidí hůře, jiný lépe. Někdo je inteligentnější, jiný zase senzitivnější.

Ve světě se něco děje a někdy, podle naší individuální mapy světa, usuzujeme, že se jedná o problém, nebo výzvu. Někdo v té samé věci problém nevidí, jiný zase ano.

Problémy a výzvy si zasluhují řešení. O tom, jak vlastně vypadají, si děláme svoji mentální představu. Model toho, jak problém či výzva vypadá, jaké má charakteristiky, jakou má strukturu, a podobně.

Pak si vymyslíme, opět podle naší mapy světa, nikoliv mimo ni, nástroje a techniky, které by nám měly umožnit situaci, model problému, změnit.

Model, nástroje a techniky tvoří dohromady metodiku. Tu vezmeme a použijeme na reálný svět.

V reálném světě to začalo a v něm to také končí. Ovšemže s různými výsledky.

Někdy v reálném světě dosáhneme toho, co jsme chtěli. Může to být náhodou, ale také to může být tím, že jsme se s metodikou strefili. Že model, nástroje a techniky, celý ten triumvirát, se v daném kontextu na řešení dané věci v reálném světě osvědčil.

Pokud výsledků nedosáhneme, je evidentní, že jediné, co selhalo je naše hlava. Naše mapa světa, která nemá namalovaný svět takový, jaký je. Naše tupost, že neumíme vytvořit adekvátní modely. Naše omezenost, že k tomu neumíme vymyslet správné nástroje a techniky.

Jistě chápete, jak se na tvrzení „leadership nefunguje” dívám.

Můj vnouček je inteligentní. Po prvním vysvětlení chápe, že jízdní kolo není od toho, aby se s ním zatloukaly hřebíky, a že techniky, které se na jeho použití hodí, jsou také jiné. A již se nediví, že mu to před tím vůbec, ale vůbec nefungovalo.


Přidat komentář

Základní pravidla k psaní příspěvků jsou uvedena zde.

Za účelem lepšího uživatelského komfortu, analýz návštěvnosti a čtenosti článků používá Vedeme.cz soubory cookies, které se uloží do vašeho zařízení.

Ještě nemáte účet uživatele? Vytvořit účet

Přihlásit se