5 nepříjemných pravd o MBA

Pokud se občas „prohrabujete” v internetových zdrojích, jistě Vám neunikl fakt, že počet kritiků manažerských škol roste. Dnes se budeme věnovat přehledu kritiky, které shrnul Geoffrey James ve svém článku Five Hard Truths About the MBA. Před vlastním uvedením oněch pěti pravd mi dovolte pár poznámek.

Pokud si dobře vzpomínám, poprvé vykřikl „MBA je k ničemu!” enfant terrible managementu Tom Peters před nějakými pěti - sedmi lety.

„MBA je k ničemu!” nyní křičí všechny zainteresované strany. Od klientů počínaje po investory konče. Nejvíce jsou však slyšet absolventi (když se jim investice do studia nezúročí, tj. když je školy nenaučí nic takového, co by je výrazněji odlišilo od manažerů bez MBA) a podniky (když jim školy nedodávají takové MBA lidi, kteří jsou výrazně lepší, než lidé non-MBA).

Osobně se domnívám, že usuzovat na kvalitu manažerské výuky na základě uvedené metriky, úspěchu manažera v podniku, je chybné. Na tomto výsledku se totiž nepodílí pouze manažerská škola, ale celé společenské prostředí. Bezprostředně, a proto velmi výrazně, ovlivňují úspěch manažerů podniky samotné. Pokud podnik postaví manažery, obrazně řečeno, k manažerskému rumpálu, tj. vymezí jim svými tvrdými standardy a firemním ovzduším zásady a postupy myšlení, cítění a chování, je nabíledni, že prostor pro projevení se rozdílu mezi MBA a non-MBA není často dostatečně veliký. Pokud dáte do silného lisu angličáka a skutečný automobil, jsou oba předměty téměř k nerozeznání.

Samozřejmě, že se na výsledcích podepisují i manažerské školy. Zcela bezpochyby existují manažerské školy (a manažerské kurzy), které z kvalitativních změn posledních dvaceti let let nezachytily prakticky nic. A ani sebevstřícnější a nejsupportivnější podniky nemohou smysluplně využít ty znalosti a dovednosti, které patří do doby kamenné.

Pět nepříjemných pravd o MBA tedy doporučuji nebrat jako pravdy o MBA. Spíše je to jeden z pohledů na celou naší dnešní společnost.

Investice do MBA titulu se již nevyplácí

Ukazuje se, že neexistuje korelace mezi MBA titulem a kariérou (platem). Ano, je pravda, že na začátku jsou MBA absolventi placeni o něco lépe, než ti, co titul MBA nemají. Ale tento rozdíl se v podnicích velmi rychle setře. V podnikatelské praxi se přihlíží více k výsledkům, než k titulům. Je zajímavé, že MBA vzdělání k lepším výsledkům manažera prakticky nepřispívá.

Je třeba přihlédnout i ke skutečnosti, že investice do získání titulu MBA jsou v Americe prostě gigantické. Částka 100.000 USD není žádnou extravagancí.

Výuka a trénink jsou příliš teoretické

Henry Mintzberg napsal (2004): „MBA školy učí špatné lidi špatnými způsoby se špatnými výsledky.”

Všimli si toho i ostatní. například Howard Stevens, ředitel jedné konzultační firmy píše: „Pouze hrstka akademických institucí — tak 45 z celkového počtu 700 — nabízí trénink prodejních dovedností, a to i přesto, že prodej je nejdůležitějším determinantem úspěchu podniku.”

Situace, píší autoři článku, se mění k lepšímu.

Některé měkké manažerské dovednosti nemohou být vyučovány v prostředí podnikatelských škol

Jádro kritiky se točí kolem toho, že absolventi nemají praktické zkušenosti s vedením lidí. Během výuky ani k tomu nedostali příležitost.

Obávám se, že to není chyba MBA, ale spíše objektivní skutečnost, se kterou by měli pracovat hlavně podniky. Modelové situace nemohou nikdy zcela nahradit praktické bojové zkušenosti. Pracovat promyšleně na rozvoji svých stávajících i budoucích manažerů, je to, co drtivá většina podniků podniků vůbec nedělá. Poslat manažera tu a tam na nějaký kurz není to, co mám na mysli. Mám na mysli celou plejádu vzájemně souvisejících a vnitřně provázaných nástrojů, jako je osobní trénink a koučování a mentoring ze strany starších manažerů, systém měření, odměňování, povyšování atd., atd. Rozhodně to však dělají všechny lepší organizace; ty, které zavedli leadership jako jednu důležitou součást své strategie. Na idealizované bludy, že jim nějaká manažerská škola bude standardně dodávat vyspělé, zkušené, geniální a supergeniální manažery, nevěří. Oni je z dodaných semínek pěstují a vědí, co to dá práce.

MBA programy propagují módní výstřelky

Ať se již díváme na management jakkoliv, vždycky se v podstatě jedná o dvě věci:o racionální stránku managementu a o její humanistickou stránku, a to i přesto, že oba dva přístupy ústí v diametrálně odlišeném manažerském chování.

Modní výstřelky zdůrazňují jenom jeden malý aspekt managementu, avšak vydávají jej za CELÝ management. Jsou to propagační prohlášení typu: „Business process reingeneering (leadership, kaizen, controlling, atd., atd ...) - rychlý a zaručeně fungující lék na váš business!”

To, že tomu podlehnou komerční vzdělávací organizace, a to díky poptávce často zmateného trhu, je pochopitelná a omluvitelná skutečnost. Tristní je, pokud tomu podlehnou komerčně nezávislé akademické instituce. Jsou však ještě takové?

Silný tlak na úspěch MBA programů oslabil pojistky proti podvádění

Podvádějí školy, které například přehánějí úspěch absolventů, podvádějí i studenti při studiu. Vyplatí se to. Tlak na úspěch v silné konkurenci je veliký.

A v Americe se k tomu ještě přidružuje skutečnost, že pokud vyučující přichytí studenta při podvádění, hrozí mu velmi reálné nebezpečí, že bude obviněn, souzen a odsouzen za porušování nějakých práv studenta, nebo za jeho perzekuci. Proto vyučujícím často nestojí za to podvody odhalovat. Podvodníci jsou často lépe chráněni, než čestní lidé. Ale to již je úplně jiný příběh, že?
Pokud Vás článek alespoň trochu zaujal, doporučuji jít na originál, přeskočit jej, a věnovat se více než stovce velmi inspirativních diskusních příspěvků.

Komentáře   

 
+1 # 5 nepříjemných pravd o MBA
Tom 2011-03-03 09:04
Ahoj, je to jako vždy, ti kdo neabsolvovali a nemají na to, jak finance, tak mentálně, nebo vůli, pomlouvají a kritizují. Ti kdo absolvovali mlčí, neboť ví, co kladného a jim to přineslo a co je to stálo. Je to jako s každým produktem, poměr cenu výkon poznáte, až po delším využívání. Já myslím, že je to věc volby a souhlasím s článkem v bodech, že škola nic neřeší, je jen zásobárnou nástrojů. Pěstovat manažery je třeba, navíc v dnešní silné konkurenci se stejně prosadí jen ti nejlepší výkonově, ne papírově. Na druhé straně, je třeba neustále budovat konkurenční výhodu na trhu práce. Nelze očekávat, že když mám tituly budu mít lepší plat, je to o výsledku a mých schopnostech a dovednostech. Osobně podporuji jakékoliv vzdělávání na všech úrovních. Držím palce těm ambiciozním.T.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
+1 # Některá doplnění
Martin Hájek 2011-03-03 10:51
Díky Tome.

Zamyslel jsem se nad vaším komentářem. Snad bych mohl také něco doplnit.

Cituji Tom:
...ti kdo neabsolvovali a nemají na to, jak finance, tak mentálně, nebo vůli, pomlouvají a kritizují...

Nevšiml jsem si. Největší kritiku zaznamenávám (ne Česko, zde informace nemám, ale anglosaské země) jednoznačně ze strany přednášejících. Střežím se to příliš zveřejňovat, abych nevypadal jako nepřítel. Ač cílem kritiky není zlikvidovat MBA, ale zlepšit jej, někdo by to tak mohl vzít.

Cituji Tom:
...v dnešní silné konkurenci se stejně prosadí jen ti nejlepší výkonově ...

Výzkumy ukazují, že z všech manažerů, kteří jsou povýšeni, je těch, kteří mají výsledky, 10%. Je zkrátka diametrální rozdíl mezi efektivností a výkoností (výsledky) a úspěšností (prosazení se, povýšení).

Souhlasím, že jakékoliv vzdělávání na všech úrovních je třeba podporovat. A myslím, že jakékoliv vzdělávání by mělo odpovídat těm nejlepším současným poznatkům. A právě hlavně na to je zaměřena většina současné kritiky MBA (i když zrovna z tohoto článku to není příliš vidět). Aby se alespoň nepřednášely věci, které jsou ze současného pohledu označovány za minulé bludy.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
-1 # A co v Čechách ?
Komár 2011-10-16 22:18
Chtěl bych vykřiknout z plných plic: Císař je nahý!
Tím chci říct, že ti, co to absolvovali si nechtějí přiznat, že vyhodili peníze a dělají vše pro to, aby se jim investice vrátila. A neřeknou o MBA křivého slova.
Rád bych zde v Čechách potkal MBA, který se nebude chovat povýšeně, bude schopen vyslechnout i kritické slovo ke své práci, za hlavní bude považovat zlepšování ve svém oboru (strojírenství, medicína atd.). Měl jsem tu možnost potkat hodně MBA a bohužel, zatím se musím přiklonit k tomu, co se v Čechách říká : "MBA znamená mladý, blbý, ambiciozní".
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
-1 # Ja mam zatial prave opacne skusenosti ...
Erik 2011-10-17 21:36
Na Slovensko co poznam MBAs medzi kamaratov tak vsetci su normalni, velmi rozumni, snad ich jedina chyba je prave ze si urobili MBA (lutujem, nemozem Vas zobrat na toto miesto, lebo ste prekvalifikovan y aa o chvilku nam odidete) DOkonca uz teaz i v Cechach co poznam MBAs tak, dokonca i ti ktore im to firma zaplatila a su ITčkari, tak musim uznat ze su velmi schpni, konstruktivni, uzitocni atd ... (nehovorim to kvoli tomu ze i sef mojho sefa je tiez MBA :o), ale percentualne si myslim ze MBA ludi vytvaraju celkom dobru latku kvality ... samozrejme nie su nikdy perfektni a tiez sa rozvijaju ... ale ja som (i diky skusenostami s nimi) rozhodnuti si urobit MBA ... je to samozrejme RIZIKO ktory clovek si musi ratat...
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # Poděkování
Karel Skopec 2014-05-16 09:45
Děkuji Tome, článek je poměrně starý a trochu zavádějící. Realita s MBA je už jiná a jinde.

Karel
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # Je jiná doba
Martin Hájek 2014-05-16 12:17
Od doby, kdy jsem článek psal, uplynulo už hodně let. Potvrzuji, že situace v České republice (a asi i jinde) se diametrálně změnila.
Zejména se dramaticky rozšířilo spektrum: některé školy se velmi výrazně zlepšily a na druhém konci se vynořily školy, které vlastně ani nevzdělávají, ale diplomy MBA v podstatě jenom prodávají.
Článek má tedy spíše historický význam (tací jsme tehdy byli) a dělat z něho obecné závěry pro dnešní MBA školy není v pořádku.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
+1 # školy v čr
Luboš Malík 2015-12-21 01:24
Těch škol co nabízí v ČR MBA je dneska už přes 20 a může být těžké se v tom orientovat, ale dobrý přehled je třeba na www.studium.mba/ snad to někomu pomůže při rozhodování.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # Pěkný přehled
Martin Hájek 2015-12-23 09:31
Díky za ten odkaz na přehled MBA škol. Vypadá VELMI dobře!
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
+2 # MBA - nafouklé běžné věci
Tony 2012-01-10 04:01
Mám k dispozici kompletní podklady pro program MBA Management, organizace a řízení - jsou to akorát nafouklé věci. Ještě tam schází postupový diagram je se vy...rat a je to komplet. :D
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # Který konkrétně?
Martin Hájek 2012-01-10 13:31
Cituji Tony:
Mám k dispozici kompletní podklady pro program MBA Management, organizace a řízení - jsou to akorát nafouklé věci. Ještě tam schází postupový diagram je se vy...rat a je to komplet. :D


Mohl byste nám prosím sdělit, o jaký konkrétní program/školu MBA jde? To proto, abychom se toho vyvarovali a hledali spíše ty lepší? Tedy ty, které přinášejí pro život manažera dnešní doby nějakou opravdovou hodnotu?

Díky!
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # Proc tolik kritiky?
Karel S 2012-02-11 18:05
tcbs.cz - pravy opak toho co lide pisou. Jenze reakce bude beztak - aha, tak on je zna,nebo tam pracuje.
Takze radeji mlcim.
Karel
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # Aha, tak Vy je znáte?
Martin Hájek 2012-02-11 20:42
Cituji Karel S:
tcbs.cz - pravy opak toho co lide pisou. Jenze reakce bude beztak - aha, tak on je zna,nebo tam pracuje.
Takze radeji mlcim.
Karel

Povídejte, vyprávějte. Prosím. Dobré příklady si to zaslouží.
(A to, že někdo něco bude proti vašemu názoru mít? Pokud jste absolvoval tcbs.cz, tak asi víte, že je 100% souhlasu by bylo podezřelé. ;-) )
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # Nadpis
Karel S 2012-02-12 12:38
Ja se priznam, ze na "tohle" moc nejsem. Jen tvrdim, ze MBA dostava zbytecne zabrat, ale ja si myslim, ze ta kritika je neopodstatnena. Neco mi rika, ze by znamenalo, ze kazdy neuspesny student vysoke skoly, co dnes je na pracovnim urade, vystudoval spatnou skolu? Nebo primo zamereni.
Kazdopadne preji hezky den.
Ka
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # MBA
Jan Neuman 2015-12-29 17:33
Osobně mám dobré zkušenosti se studiem MBA v LIGSuniversity.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Přidat komentář

Základní pravidla k psaní příspěvků jsou uvedena zde.

Za účelem lepšího uživatelského komfortu, analýz návštěvnosti a čtenosti článků používá Vedeme.cz soubory cookies, které se uloží do vašeho zařízení.

Ještě nemáte účet uživatele? Vytvořit účet

Přihlásit se