Na serveru BNET.com se objevil článek k řešení konfliktů v týmech.
Píše se v něm:
Řekli byste dobrá rada?Než se začnete starat o to, kolik konfliktů ve vašem týmu máte, zeptejte se nejdříve sebe sama, zda je konflikt produktivní.
- Stimuluje myšlenky a úvahy o tom, jak rozhodnutí ovlivní tým a firmu?
- Vede ke kompromisu nebo k vývoji nových metod a ke vzniku nových myšlenek?
- Vytváří v týmu trvalé bariéry které hubí týmovou efektivitu?
Teprve po uvážení těchto tři otázek a otázek, které z nich mohou vzniknout, přijměte řešení.
Podle mě je uvedená rada zcela, totálně a od samých kořenů špatná.
O tom, zda je konflikt konstruktivní, nebo destruktivní, totiž nerozhodujete Vy. O tom, zda je destruktivní, nebo konstruktivní se rozhoduje až jeho vyřešení.
Každý konflikt totiž v sobě na začátku skrývá jak zárodek destrukce, tak zárodek konstrukce.
Co z toho nakonec vznikne, záleží na vás a členech týmu, nakolik z konfliktu umíte vytěžit to dobré.
A ještě něco: i sám pojem „produktivní - destruktivní výsledek” je věc názoru.
... protože nic není špatné nebo dobré samo o sobě, teprve lidské myšlení z toho tak činí ...
... for there is nothing either good or bad, but thinking makes ...
Dále je vhodné si uvědomit relativní důležitost vaší osoby - vašeho posuzování výsledku - v kontextu týmu.
Při týmové spolupráci totiž záleží zejména na tom, jak to vnímá celý tým. Vnímání týmu je to, co rozhoduje o týmové produkci a produkční schopnosti.
Při řízení, autokratickém uplatňování moci, to může být jinak: Vy, váš názor rozhoduje o tom, co je „dobré” a co ne. Při vedení týmů se váš názor vnímá a zohledňuje.
Takže na radě bnet.com je pro týmovou spolupráci špatná úvodní premisa (existence dobrých a špatných konfliktů), prostředek (individuální posuzování vedoucího) i závěr (vedoucí přijímá opatření). Jak říkám, všechno úplně špatně...
Pokud se chcete o konfliktech a týmech dozvědět více, přečtěte si (alespoň) Vedení, budování a rozvoj týmů - konstruktivní konflikty.