10 návyků nekompetentních manažerů

O něčem podobném jsem již v článcích pro inspiraci psal několikrát. Většinou to bylo ze zkušeností trenérů, koučů, poradců.

Dnes je to však na základě osobní zkušenosti člověka (odkaz viz na konci článku), který opravdu byl členem nefunkčního představenstva.

Možná, že Vás deset následujících návyků k něčemu inspiruje. Mě tedy určitě ano: jeden z autorem propagovaných návyků mě poměrně úspěšně rozpálil...

1. Váhavost

Existuje milión důvodů, proč nepřijmout rozhodnutí: počkat na další informace, počkat na další možnosti, počkat na více názorů. Opravdové lídři jsou proaktivní. Lidé, kteří nedělají chyby obyčejně nedělají nic. Legendární David Ogilvy říkal, že dnešní dobré rozhodnutí je lepší, než dokonalé rozhodnutí, které uděláme za měsíc.

2. Tajnůstkářství

Tohle nelze říci lidem, opakuje se mezi top managery mnohých firem. Důvody pro to jsou racionální a pozitivní: lidé by mohli být znepokojeni, popleteni, nebo by to nemuseli pochopit, protože neznají širší souvislosti.

Pokud berete zaměstnance jako děti, budou se jako děti chovat. Pokud je berete jako dospělé, zodpovědné osoby, budou se podle toho chovat také.

Tajnůstkářství je živnou půdou pro politikaření, podezírání a nedůvěru. Existuje opravdu velmi málo věcí, které by měly zůstat pod pokličkou.

3. Přecitlivělost

To znamená, jestliže někomu vytknete nějakou drobnost, například, že chodí často pozdě, reaguje nepřiměřeně přecitlivěle.

Pokud je ve firmě přecitlivělost, nelze žádný problém pořádně ani otevřít.

4. Láska k procedurám

Manažeři, kteří se řídí jenom procedurami a s ostatními lidmi jednají na základě titulů a funkcí, které mají, nebo nemají, zapomněli na jednu podstatnou věc: procedury existují pro urychlení businessu, ne pro jeho ritualizaci. Přehnaná láska k procedurám vede také k neschopnosti odlišit věci důležité od nedůležitých.

5. Vybírání slabých nových manažerů

Do firmy jsou vybíráni slabí manažeři: to aby náhodou těm stávajícím nepřerostli přes hlavu.

6. Koncentrace na drobnosti

Existují manažeři (a není jich vůbec málo), kteří věnují svoji trvalou pozornost nepodstatným detailům: jejich excelovské tabulky jsou vzorně vybarveny, nadpisy ve grafech jsou tam, kde patří, finanční výsledky jim sedí na halíř. Proč ne, kdyby si však všimli, že výsledky jsou katastrofální a že grafy se týkají úplně něčeho jiného.

7. Alergie na termíny

Manažer, který neumí nastavit termíny a neumí na nich trvat, neumí pracovat se závazky (a já dodávám se vzájemnou závislostí).

Nelze oslavovat milníky, pokud chybějí.

8. Neschopnost přijímat bývalé podřízené

Například k vám nastoupí manažer se zdánlivě zářnou reputací. Pokud ale do vaší firmy nepřivede své bývalé podřízené, na jejichž výchově se podílel a kterých si váží, něco tady smrdí.

Zde bych si dovolil s autorem článku ne až tak úplně souhlasit. A hned svůj postoj vysvětlím ...

Pokud přijmete manažera, který projevuje neobyčejnou schopnost lidsky vytunelovat svého bývalého zaměstnavatele, buďte skoro ubezpečeni, že přesně tohle, a ještě více, může udělat i vám. Nejde o schopnost - neschopnost, ale o bezcharakternost. Přestože si na začátku libujete, jakého máte dobrého manažera a jak vám pomohl, později budete pravděpodobně hořce plakat.

Pokud vychováváte zloděje, dáváte loupeže alespoň implicitně za příklad, nedivte se, že když se vám to podaří.

To je můj názor na věc.

Jsou i jiné názory.

Některé firmy si takové manažery opravdu pochvalují (viz rada, kterou zrovna probíráme).

Vím určitě, že mnoho velkých mezinárodních firem má tuto přetahovací strategii jako jednu z důležitých personálních strategií při získávání talentovaných lidí. I některé české firmy si tuto schopnost osvojily. Je to rychlé, levné, účinné.

To, že za nimi zůstávají vytunelované jiné firmy, které si své talenty pracně za léta vychovaly, je nezajímá. Hlavně, že to funguje.

Pochvalují si svoji strategii přesně do doby, než nastane Enron, apokalypsa, děs a hrůza.

Myslíte si však, že se ze svých nebo cizích trpkých zkušeností firmy poučily? Ha, ha, ha!

Budou další a další Enrony (Stehlíkové, Kožení, Krejčířové, ...). Pokud se budou manažeři hodnotit pouze podle svých schopností získat, bez ohledu na to jak. Pokud se budeme modlit pouze k výsledkům, bez ohledu na to, jak jich bylo dosaženo. Pokud ...

Souvislostí je mnoho a týkají se nejen samotných podniků. Některé souvislosti naleznete i v dřívějším článku Leadership v krizi (např. pouze 38% Američanů věří, že lídři mají vysoké etické standardy).

Existují i firmy, a to nejen malé, ale i velké a úspěšné, které na svůj charakter a etiku podnikání dbají. Ukazují nám všem, že to jde.

Například z Hewlett-Packard se mě vždycky ptali, zda mohou zahájit jednání s některým z mých zaměstnanců. Nesouhlas respektovali. Souhlas finančně kompenzovali. A když náhodou někdo z Hewlett Packard na toto pravidlo zapomněl, dostal od svého nadřízeného bryskně přes prsty. Zda to stále takhle v HP funguje nevím, je tam již dávno jiné vedení. Doufám však, že ano. Abych mohl ukazovat, že to jde.

Proto v článku uvedený návyk neschopných manažerů - neschopnost přijímat bývalé podřízené - navrhuji škrtnout a nahradit jiným: neschopnost objevovat talenty a vychovávat z nich vynikající pracovníky a lidi.

9. Závislost na externích konzultantech

Běžná - a drahá - cesta je spoléhat se při svých rozhodnutích na doporučení konzultantů. Konzultanti se při svých konzultacích hodně naučí a ještě dostanou zaplaceno. Vy se nenaučíte nic a ještě za to platíte.

10. Dlouhá pracovní doba

Špatní manažeři pracují dlouho. Myslí si, že je to hrdinství. Je to však příznak nekompetentnosti.

Pokud máte manažera, který pracuje dlouho do noci, ba i o svátcích a víkendech, je dobré mu nesvěřovat žádné lidi.

Závěrem autor "10 návyků" píše, jak s takovovými manažery pracovat. Volně interpretuji: jednotlivý příznak je něco jako vlaštovka. Ta jaro nedělá. Více než dvě, to již stojí za zamyšlení.

Zpracováno podle článku Ten Habits of Incompetent Managers


Přidat komentář

Základní pravidla k psaní příspěvků jsou uvedena zde.

Za účelem lepšího uživatelského komfortu, analýz návštěvnosti a čtenosti článků používá Vedeme.cz soubory cookies, které se uloží do vašeho zařízení.

Ještě nemáte účet uživatele? Vytvořit účet

Přihlásit se