Jak jste na tom se stresem?

Test stresu

Pokud jste si (zatím) ničeho nevšimli, nacházíte se v docela slušném stavu stresu... Víte, není delfín, jako delfín: viz obrázek vpravo.

Hrozí akutní nebezpečí poškození vašeho organismu. Poškození možná i nevratného charakteru. Co s tím? Co nejrychleji si přečtěte následujících deset rad a přijměte bezodkladná akční opatření. To, jako správný stressman, jistě svedete, že?

A pro ty ostatní mám také radu: špetka stresu nikoho nezabije. Ba, v malých dávkách, otužuje tělo i ducha. Docela složité je však určit tu správnou míru stresu: která dávka ještě posiluje, a která už škodí. Jak to poznáte?

Kdyby se mě někdo na toto zeptal, asi bych mu odpověděl: „Své limity poznáte jedině tak, že je překročíte. V daném případě, zjišťování svých limitů ve stresu, to znamená přečíst si následujících pár rad a něco z toho intenzivně dělat opačně. Vrátíte-li se z nemocnice, odzkoušejte si své limity v některé z dalších uvedených oblasti.”

  1. Zlepšete svůj time management a organizační schopnosti.
    Mám pro Vás dobrou zprávu. Pokud opravdu nastoupíte na tu správnou cestu, pak již žádné další rady nepotřebujete. Pod správnou cestou time managementu mám na mysli time management čtvrté generace. Ten se od předchozích výrazně kvalitativně liší a představuje úplně jinou kvalita bytí. Pokud půjdete standardními cestami, tj. snažit se udělat v daném čase co nejvíce práce, i zde se to dá zlepšit. Ale budete potřebovat i další antistresové rady.
  2. Relaxujte a zhluboka dýchejte.
    Když je vám zle, začínáte se chvět či propadat panice, často velmi účinně pomůže hluboké dýchání. Dobré je dýchání podle jógínů, nebo podle znalců Tai Chi. Zkrátka: nadechujte nosem a dbejte na naplnění celých plic. Soustřeďte se též na plynulost a rytmus nádechu a výdechu.
  3. Berte si v práci přestávky.
    I pětiminutová přestávka je o hodně lepší, než žádná. Během ní dýchejte, běžte se projít třeba po chodbách či schodech. Nezůstávejte však v duchu u pracovních problémů.
  4. Více a častěji se usmívejte.
    Úsměv redukuje stres. Stres a úsměv nejdou dohromady. Čím více úsměvů, tím méně prostoru pro stres.
  5. Více a lépe naslouchejte.
    Argumentovat, přesvědčovat, vysvětlovat, zdůvodňovat je také dobré, pokud neděláte prakticky pouze to. Zařaďte do své komunikace i naslouchání. Pokud možno empatické: s otevřenou myslí, bez předsudků a dělání rychlých úsudků.
  6. Zlepšete si své pracovní prostředí.
    Udělejte si své pracovní prostředí takové, abyste se v něm cítili dobře. Jsou to barvy, vůně, teplota, zvuky a ticho, atd. Já vím, že ne každý, například hasiči, či kopáči si to může dovolit stejně tak, jako generální ředitel ziskové korporace. Přesto to, s trochou fantazie, určitě jde.
  7. Nedřete se zbytečnými věcmi.
    Existují věci, které ovlivnit nemůžete. Existují věci, které ovlivňovat nechcete. Obě dvě kategorie patří do soudku věcí, nad kterými je zbytečně se rozčilovat.
  8. Dopřejte si více spánku .
    A tím nemyslím, jenom spánek na místě a v době k tomu určené. Docela tak je často možné si dát pětiminutového šlofíka i v práci. A že Vás při tom někdo nachytá a bude zle? Tomu lze předejít dvěma způsoby. První z nich vychází je skutečnosti, že právě tak se připravujete na svůj vrcholný výkon. Pokud s tím každého seznámíte, jistě váš způsob přípravy (bude-li opravdu výkon následovat) budou respektovat. Druhý způsob je naučit se tomu, co uměli divocí psi v Knize džunglí: spící pes se uměl probudit a uskočit z cesty, když se ho dotkla obruč jedoucího vozu.
  9. Nalezněte si mentora.
    Práce v organizaci se často podobá jízdě v peletonu na profesionální Tour de France. Je to štvanice od nevidím do nevidím. Je však dobré mít člověka, a na Tour de France je to taky tak, který se ďábelské jízdy nezúčastňuje, ale spíše stojí opodál a občas na Vás s milým hřejivým úsměvem zavolá: „Neštvi se tak! Pojď na kafe! Stejně jedeš úplně jiným směrem!”
  10. Travte více svého času s optimisty.
    Pesimisté dovedou docela slušně odebírat životní sílu ostatním. Živí se jí. Vybírejte si lidi, se kterými trávíte svůj čas. Můžete si vybrat mezi těmi, kteří dávají a těmi, kteří berou. Doporučuji druhé.

Stresový test byl převzat z Cattlerange.com, antistresové rady byly velmi volně zpracovány dle Management.about.com


Komentáře   

 
0 # Ještě bych něco přidal
Martin Seget 2007-04-11 17:06
Konečně článek, kde si troufám reagovat a něčím příspět. Už jsem z toho skoro byl ve stresu ;-)

Je to samozřejmě hodně subjektivní, ale chtěl bych potvrdit účinnost technik 2. a 9. I když si někdy připadám chvíli jako debil, vlastní úsměv vám po té chvíli umožní vidět svět a danou situaci trochu z jiného úhlu. Vetšinou z lepšího. Pak si skočíte za menotorem a jsem ze stresu venku.

K uvedenému bych přidal - když se valí stres, choďte a mluvte pomalu. Stres + rychlost = zrychlování, které vede na smrtící zrychlování. Netrvdím, že se nemůže stát, že něco opravdu stihnete, ale ta uštvanost za to mnohdy nestojí. V rychlosti se spíše udělá chyba, řeknete něco co jste říct nechtěli... a kolotoř se zase roztočí rychleji.

Na druhou stranu musím říct, že optimisty musím mít při nějaké stresovce z dohledu. Optimismus a pesimismus považuji extrémy, kterých je třeba se ve vypjatých situacích zásadně vyvarovat.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Přidat komentář

Základní pravidla k psaní příspěvků jsou uvedena zde.

Za účelem lepšího uživatelského komfortu, analýz návštěvnosti a čtenosti článků používá Vedeme.cz soubory cookies, které se uloží do vašeho zařízení.

Ještě nemáte účet uživatele? Vytvořit účet

Přihlásit se