Nenechte se nepozorovaně odlákat od tématu

Když probíráte nějaký problém, nebo když navrhujete nějaké řešení, stává se, že se vynoří opozice. Opozice není vždy konstruktivní, protože to buď neumí, nebo se rozhodla být destruktivní. Jedním ze způsobů, jak váš návrh zlikvidovat, je odvést pozornost od tématu, a to pokud možno nepozorovaně.

V tomto článku vysvětlím tři hlavní způsoby, jak se odvádění pozornosti dělá. Všímejte si, ptejte se, a pak se rozhodněte, zda se odlákat necháte, nebo ne. Někdy je totiž promyšlená změna tématu, jak také v článku vysvětluji, užitečnou.

Odvedení pozornosti se děje třemi hlavními způsoby: předložením falešné stopy, útokem na osobu, a konečně útokem na nesmyslně zdeformovaný návrh.

Falešná stopa

Červený herynek

V anglické odborné terminologii se tomuto způsobu odlákání říká "red herring", červený sleď obecný (herynek). Původ tohoto výrazu pro danou techniku není s jistotou znám, usuzuje se však, že se jedná o setřesení stopovacích psů dobře vyuzenou a tudíž velmi aromatickou rybou.

V technice jde o to předhodit mluvčímu falešnou stopu, po které se mluvčí, jako dychtivý chrt, s nadšením pustí a ani si nevšimne, že původní stopa již není tématem.

Pojďme se podívat na pár příkladů. Uvádím příklady z pracovní porady, z domova s partnerem, s dopravním policistou.

  • "Nějak se nám vyšplhaly provozní náklady. Pojďme se poradit, kde ušetřit."
    "Kdyby jenom provozní náklady! Možná, že jste si také všimli, jaké náklady máme na prodej zboží. Obchodníci si jezdí v luxusních autech a nakupují tak draze, že z prodeje prakticky nic nemáme. Pojďme se zaměřit na obchodní oddělení."
    Všimněte si, že návrh není až tak moc destruktivní, ale tak či onak, odvádí pozornost od tématu. Úplně destruktivní varianta, která nenavrhuje vůbec nic, není přesně vzato s touto technikou na místě, protože podvrhnout falešnou stupu je zde nutností. Přesto si to zkusme; přesměrujme pozornost k tzv. závažnějším tématům. Jsou závažná, (skoro) každý je jako závažná vnímá, a ignorovat je je prostě nelidské. Je dost dobrá šance, že se po té stopě normální člověk, tedy ne-robot a ne-necita pustí.
    "Provozní náklady! Jako kdyby na tom záleželo! Celý svět je v prdeli, limity CO2 jsou překračovány, teploty stoupají, sibiřský permafrost taje a uvolňuje metan, ledovce a tají a oceány stoupají, a my tady budeme řešit provozní náklady! Nestydíte se???"
    Vybral jsem si globální oteplování, ale zrovna tak mohu řešit celosvětový hladomor, očekávaný nedostatek pitné vody, malárii, výpravy na Mars, války, terorismus, dětskou práci, špatné pracovní podmínky dělníků v Číně, ...
  • "Měli bychom jet v sobotu za maminkou."
    "Za maminku? Hmmmm. A co jí asi tak řekneme? Že Pepíček propadá z matematiky? Že máme na zahradě plevel? Že nám padá omítka ze stropu? Že dlužíme za elektřinu? Zkrátka a dobře že se nám rozpadá domácnost kam se podíváš!!! No co na to řekneš?"
  • Pane řidiči, telefonoval jste za jízdy a nevěnoval jste dostatečnou pozornost řízení."
    "Právě jsem se snažil se s vámi policajty spojit. Zrovna to auto přede mnou, které jste tak laskavě pustili, řídí, jsem o tom přesvědčen, celostátně hledaný zločinec. Pusťte se do mě a televize se vám vysměje. Pusťte se za ním a dostanete metál."

Útok na osobu

Odborně řečeno je to "argumentum ad hominem", což v latině znamená "argument k člověku". Není to nic jiného než přesměrování pozornosti na toho, kdo to tvrdí; na jeho vlastnosti, chování, kvalifikaci, historii, viru či nevíru, zkrátka cokoliv, co může danou osobu zdiskreditovat..

Ani snad nemusím vykládat, jak citlivá oblast to je. Nejen emočně, ale i sociálně a logicky. Možná, že znáte knihu Zbraně vlivu (Influence) profesora Roberta Cialdiniho, ve které se odkazuje na své výzkumy i výzkumy svých kolegů, které prokazují, že máme výrazné tendence důvěřovat autoritám. Což o to, proč ne, ale je třeba připustit, že ne vždy pokrývají jejich výroky oblast jejich expertízy, a ne vždy mohou svá tvrzení prokázat. Možná, že si pamatujete, jak při kupónové privatizaci různé celebrity (obyčejně herci, zpěváci a sportovci) doporučovaly různé podílové fondy. A možná, že připustíte, že při volbách nám doporučují volit tu či onu stranu. Chováme se při tom, jakoby měly v této oblasti větší expertízu, než má v podstatě kdokoliv z nás.

Obyčejně doporučuji naslouchat všem, a to bez ohledu na jejich mládí, vzdělání, expertízu, zkušenosti. Nelze totiž vyloučit, že právě on či ona udeří hřebík na hlavičku. A stává se, viz kniha Experts Speaks od Christophera Cerfa a Victora Navarskeho, že experti, do kterých ani nemusíme počítat politiky, se šeredně mýlí. A i oni používají osobní útoky.

Takzvané Einsteinovy teorie jsou nepříčetnými výplody mozku nakaženého liberálními demokratickými nesmysly, které jsou pro Germánské muže vědy zcela nepřípustné.

Dr. Walter Gross, 1940

Další příklady:

  • "Nějak se nám vyšplhaly provozní náklady. Pojďme se poradit, kde ušetřit."
    "A to říká jako kdo? Ten, který jezdí v autě za dvě mega, má vilu jako kráva a hadry za padesát litrů?"
  • "Měli bychom jet v sobotu za maminkou."
    "Hmmm. Myslím, že by ses na to měla vyspat. Nevypadáš dobře. Máš kruhy pod očima, začervenalé oči, a vůbec tvůj celkový stav vypadá poněkud sešle až staře. "
  • "Pane řidiči, telefonoval jste za jízdy a nevěnoval jste dostatečnou pozornost řízení."
    "Nezešílel jste? Nebo Vás alespoň nešálí smysly? Jsem přednosta psychiatrické kliniky. Mrknu se na Vás. Vyplázněte jazyk!"
    No, přiznávám, že tady jsem to asi přehnal. Věřím však, že přesměrování pozornosti na osobu mluvčího je zde velmi názorné. Ale s následujícím obratem jsem se opravdu setkal:
    "Mladý muži. Kdybyste řídil tak dlouho, jako řídím já, věděl byste, že v tomhle věku žádný mobil pozornost od řízení vůbec neodvádí."

Útok na nesmyslně zdeformovaný návrh

V anglické odborné terminologii se tato technika nazývá "straw man", slaměný muž. Idea spočívá v tom, že je lépe zápasit s někým ze slámy, než z masa a kostí, a proto se téma nenápadně deformuje na jiné, a to na tak absurdní, že vypořádat se s ním je již dětskou hračkou.

  • "Nějak se nám vyšplhaly provozní náklady. Pojďme se poradit, kde ušetřit."
    "Korunka ke korunce a nebudeme mít náklady vůbec žádné. To je idiotské. Každý přece ví, že z prdu nelze vykouzlit kuličku, a vařit z vody nelze. Bez dostatečných provozních nákladů se zkrátka neobejdeme. Navrhuji téma rovnou uzavřít a věnovat se něčemu užitečnému."
    Deformace na nesmysl spočívá v interpretaci návrhu, jako snížení nákladů na nulu. Jedná se o deformaci, protože nula nebyla předmětem návrhu.
  • "Měli bychom jet v sobotu za maminkou."
    "Za maminku? Hmmmm. Víš, že je to dvěstě kilometrů daleko? To bychom rovnou mohli jet na měsíc!"
  • "Pane řidiči, telefonoval jste za jízdy a nevěnoval jste dostatečnou pozornost řízení."
    "Jo, a taky jsem při tom dýchal, trávil tuky, štěpil bílkoviny a bušil srdcem. Je nesmysl se domnívat, že když žiji, nevěnuji pozornost řízení."

Závěrečné poznámky

Velká škola kde se odlákáním od tématu značně zabývají, a kde se jej tudíž lze dobře naučit, jsou projevy (přinejmenším naší) parlamentní opozice. Je přitom jedno, která strana v opozici je; když tam je, dělá to. Někteří poslanci dokonce již nic jiného nedělají, takže to vypadá, že již nic jiného ani neumí. Jsem si však jist, že nemálo příkladů najdete i v běžném pracovním i domácím životě a možná, že i Vám tu a tam něco podobného ulítne.

Takže ne vždy je příčina odlákání od tématu ve zlém úmyslu, často se nachází i v nedostatečné pozornosti k hlouposti. Osvědčuje se, pokud to zachytíte, zeptat se, nebo žádat o upřesnění. Má-li upřesnění hlavu či patu, lze i zvážit změnu tématu. Někdy je to výhodné, tu a tam vybíráme špatné téma. Při zvažování smysluplnosti záleží i na kontextu. Například bavit se o tom, kam pojedete na dovolenou, je v kontextu kdy Vám hoří střecha nad hlavou nesmyslem.

Měnit téma potají je a) zbabělé, b) neetické, c) manipulativní. Přesměrování tématu by rozhodně mělo být veřejně viditelné a zdůvodněné. Takže když se rozhodnete, že změníte téma, které navrhli druzí, řekněte jim, co děláte a proč. Jinak je poměrně značné nebezpečí, že si druzí všimnou co děláte (nepozorovaně je odlákáváte), ztratíte u nich kredit a přestanou Vás respektovat. Nemůžete pak vést a jediné, co vám zbývá, je řízení z pozice vnější síly (např. svaly, hmotnost, funkce, peníze, klacek), ne však síly vaší osobnosti.


Přidat komentář

Základní pravidla k psaní příspěvků jsou uvedena zde.

Za účelem lepšího uživatelského komfortu, analýz návštěvnosti a čtenosti článků používá Vedeme.cz soubory cookies, které se uloží do vašeho zařízení.

Ještě nemáte účet uživatele? Vytvořit účet

Přihlásit se