Vysvětlujte proč

Vysvětlujte co nejčastěji důvody vašeho rozhodnutí, vysvětlujte proč se to a to děje, vysvětlujte, proč by se to mělo dít právě tak a tak.

Proč vysvětlovat, když máte právo rozhodnout?

Mašině nemusíte vysvětlovat nic. Nemá mozek. Ztráta vašeho času. Lidem byste měli, protože v konečném důsledku to představuje úsporu vašeho času a významný přínos pro zlepšení tvůrčího zaujetí lidí a pro jejich lepší spolupráci.

Vysvětlováním širších souvislostí lidi učíte. Je to možné, protože mozek mají. Vrátí se to tak, že budou schopni samostatného kvalifikovaného úsudku, který je v souladu s vaší dlouhodobou představou (= proč). Vrátí se to nejen ve vašem času, ale také ve výsledcích, rychlosti, kvalitě a efektivitě, se kterými je žádoucích výsledků, a to i bez vašeho angažmá, dosahováno.

Lidi to také bude více bavit, protože věci dostanou smysl. Získají také daleko více možností. Vzletně řečeno:  vysvětlování širších souvislostí povznáší lidského ducha.

A o to snad při vedení lidí (také) jde, ne? Leadership rozhodně není o pěstování bezduchých a poslušných mašin.

Nevynechejte žádnou příležitost vysvětlit vedeným lidem širší souvislosti, důvody, proč jste se tak rozhodli, proč zadáváte tento úkol, proč se věci dějí tak a tak, nebo proč by se tak dít měly.

Při tom samozřejmě, jako při veškeré vaší komunikaci, pozorujte, co se děje. Možná, že uvidíte obličeje plné zájmu, obličeje neutrální, i obličeje plné odporu. Při nezájmu či odporu je na místě dělat něco dalšího; přece to nebudete vykládat jenom tak pro sebe, že?

V obou případech je na místě se příjemce zeptat, zda chce vysvětlit širší souvislosti. Když ano, což asi nenastane, máte vyhráno. Když ne, tak je třeba pátrat po důvodech nezájmu, nebo odporu. Nechte si to vysvětlit a něco s tím udělejte.

Nejsou-li lidé na tohle od Vás zvyklí, tak nejpravděpodobnějším scénářem bude, že "neutrálové" a "znechucení" nebudou chápat, proč jim to vlastně vysvětlujete, nebo si dokonce mohou myslet, že je tím zdržujete. Budete muset jít o úroveň výše a vysvětlit jim proč jim to vlastně nabízíte vysvětlit, to jest jaké výhody jim to jejich osobě přinese. Musí se v tom vidět. A Vy se o to musíte postarat, aby se v tom nejenom viděli, ale aby to tam také evidentně směřovalo.

Vysvětlujte proč, vnímejte, co to způsobuje, a pak modifikujte své vysvětlování tak, aby způsobovalo postup v žádoucím směru. Nic víc, nic míň, než jeden malý element normálního vedení lidí...


Přidat komentář

Základní pravidla k psaní příspěvků jsou uvedena zde.

Za účelem lepšího uživatelského komfortu, analýz návštěvnosti a čtenosti článků používá Vedeme.cz soubory cookies, které se uloží do vašeho zařízení.

Ještě nemáte účet uživatele? Vytvořit účet

Přihlásit se